Janssen-Fritsen is een grote leverancier van professioneel sportmateriaal. Het type kwalitatieve materiaal dat nooit stukgaat. Je kent hen ongetwijfeld van de turnbanken en bok waar je op school op sportte, maar misschien ook van de turntoestellen op de Olympische Spelen. Als onderdeel van de ABEO-group, ÊÊn van de grootste sportgroepen ter wereld, zou je hen kunnen beschouwen als multinational. Maar eigenlijk hebben ze een gezellig KMO karakter met een beperkte HR afdeling. We werkten eerste samen met de Belgische dochter. Maar met het gerucht van een recruitment methode die wÊl resultaat oplevert en ook nog eens niet zo duur is, stonden de Nederlanders, altijd klaar voor een goeie deal, natuurlijk meteen aan onze deur. ;-)
De functie van export account manager was een lastige. Hoe krijg je in een wereld van thuiswerk het verkocht, aan een persoon die notabene het gewoon is om dingen aan jou te verkopen, dat je 3 weken per maand naar het buitenland moet. Da’s een opdracht die ongeveer zo makkelijk is als het winnen van een Olympische medaille na een perfecte turnoefening op de toestellen van Janssen-Fritsen. Niet zo makkelijk dus. Janssen-Fritsen Nederland zat na enkele maanden met de handen in het haar. Enter Pioneer Town. Ons doel? Zo snel mogelijk de juiste kandidaat vinden.
“Only a fool does the same thing twice and expects a different result”. We besloten het dus serieus anders aan te pakken. In plaats van het reizen te zien als een zwakte, zetten we het met onze campagne in de aandacht als iets positiefs. Betaald de wereld rondreizen en op grote events zoals de Olympische Spelen tussen sterren kunnen flaneren. Wie wil dat niet?! We breidden na overleg de zoekregio uit van enkel rond het hoofdkantoor naar rond de grote luchthavens van Nederland (want snel op de luchthaven zijn bleek uiteindelijk relevanter dan snel op kantoor). Toen duwden we op de startknop en wat er toen gebeurde, sloeg ons met verstomming.
369 kandidaten. Dat is wat er in onze app stond na een maand campagne voeren. Waar het ervoor onmogelijk bleek om iemand te vinden, stonden er opeens 369 kandidaten te trappelen om deze job uit te voeren. Als data-liefhebbers vonden we het alvast zeer mooi dat een aantal kandidaten was afgeklopt op een cijfer enkel bestaande uit veelvouden van 3. Maar het beste, Janssen-Fritsen was ook zeer tevreden. Al fluitend liepen we die avond rond en mijmerden we terwijl we naar de sterren keken: “wat kan recruitment toch mooi zijn”.